Onder zware lobbydruk van de vliegindustrie koerst de Europese Commissie aan op het nog eens twintig jaar onbelast houden van kersonine. Eigenlijk zou de fiscale vrijstelling per 2028 eindigen.
De luchtvaartsector heeft de EC ervan overtuigd dat het geen zin zou hebben om kerosine te belasten. Het zou slechts leiden tot duurdere tickets.
Maar duurdere tickets leiden automatisch tot minder vliegen, en minder vliegen is de enige methode die de vliegindustrie heeft tegen de herrie, vervuiling en opwarming van de aarde. De sector beschikt niet over technische oplossingen voor deze problemen.
Als de Commissie dit besluit doordrukt, blijft kerosine tot 2048 accijnsvrij – tot twee jaar voordat de totale Europese Unie in zijn geheel klimaatneutraal zou moeten zijn. Het zou een onbegrijpelijke stap zijn van de Commissie.
Juist duurder maken dan fossielDe vliegindustrie stelt tegenover de EC dat het belasten van kerosine niet zou leiden tot een snellere overstap naar het ge...