De lezer herinnert zich ongetwijfeld dat KLM en consorten met twee dozijn Zuidas-advocaten naar de rechtbank trok om de Europese ‘balanced approach’ af te dwingen voordat Schiphol mag inkrimpen. Nu blijkt dat KLM minder welgevallige regels aan de laars lapt waardoor de Europese Commissie (EC) al sinds 2011 een inbreukprocedure heeft lopen.
Zo’n inbreukprocedure betekent dat de EC schendingen heeft geconstateerd van het Europees recht en vervolgens een nationale regering op het matje roept om een en ander te corrigeren.
In een overzicht dat minister Harbers eind juni naar de Tweede Kamer stuurde met de verbloemende titel ‘Uitvoering EU-richtlijnen’ beschrijft hij dat de EC al op 27 januari 2011 een ingebrekestelling stuurde aan Nederland over een bilaterale overeenkomst met Rusland. Die overeenkomst gaf Nederlandse luchtvaartondernemingen (lees: KLM) het recht om over Rusland heen te vliegen om zo de reistijd en -afstand te verkorten naar bestemmi...