Schimmige Red Schiphol-campagne betaald door Afrikaanse stichtingen?

Uit onderzoek naar de achtergronden van de schimmige Red Schiphol-campagne op sociale media blijkt dat deze wordt betaald door een tweetal Afrikaanse organisaties, terwijl als opdrachtgever Schiphol zelf wordt genoemd.

Het vliegveld heeft steeds betrokkenheid ontkend bij de campagne die met valse claims probeert het economisch belang van Schiphol uit te vergroten. Vorige week nog vroeg Kees Boef, directeur public affairs van Schiphol, via X naar wie er achter de campagne zit. Een antwoord bleef opnieuw uit.

Ook het officiële X-account van Schiphol ontkende eerder al niets met de campagne van doen te hebben.

Speurwerk van het account Heimdall op X leidde via de afdelingen advertentietransparantie van X en Meta, het moederbedrijf van Facebook, naar een aantal opmerkelijke sponsors van de campagne.

Via deze webpagina’s maken sociale mediabedrijven hun adverteerders bekend, onder meer om inzichtelijk te maken of er inmenging in de politiek plaatsvindt vanuit b...

19-08-2024 13:54
SchipholWatch