Splinternieuwe A321neo blijkt nauwelijks stiller dan antieke 737

De vliegindustrie is mordicus tegen krimp van Schiphol. Het belangrijkste argument: nieuwe toestellen zijn de helft stiller en dus effectiever om de geluidsoverlast te beperken. Uit nieuwe metingen blijkt glashard dat het gewoonweg niet waar is.

Te pas en te onpas betogen KLM-baas Marjan Rintel en Transavia-directeur Marcel de Nooijer dat de ‘geluidsdoelstellingen’ beter te realiseren zijn met nieuwe ‘stille’ toestellen dan met minder vliegverkeer. Maar het blijkt klinkklare onzin te zijn.

Dat is nog afgezien van het feit dat volgens geluidsdeskundigen 50 procent geluid – zijnde minus drie decibel – nauwelijks is waar te nemen door de mens. Pas bij min tien decibel beginnen mensen het verschil te horen.

Maar nu blijkt uit metingen van het Duitse burgerinitiatief EANS glashelder dat er nauwelijks verschil zit tussen de modernste Airbus, de A321neo, en de bijna antieke Boeing 737-800. Het basisontwerp van de 737 stamt uit de jaren ’6...

24-02-2024 10:13
SchipholWatch