Vakbond FNV maakt zich zorgen over buschauffeurs op Schiphol, meldt het AD maandagochtend. Tientallen bussen rijden elke dag passagiers op Schiphol heen en weer van de parkeerplaats naar de terminal, en soms ook van de gate naar het vliegtuig. Maar niet elke chauffeur heeft ook daadwerkelijk een busrijbewijs. Hoe zit dat?
Op Schiphol werken bijna tweehonderd chauffeurs, die zich ontfermen over de passagiers op de luchthaven. Hun werkterrein is op te splitsen in twee delen: landside en airside. Het eerste deel is de openbare weg, bijvoorbeeld van de parkeerplaatsen naar de terminal, terwijl het tweede het terrein achter de terminal bestrijkt, waar zich de vliegtuigen, tankwagens en bijvoorbeeld bagagekarren bevinden.
De chauffeurs aan beide kanten van de terminal moesten jarenlang in het bezit zijn van rijbewijs D om een bus te mogen besturen. Het AD meldt maandag dat die eis de laatste jaren is losgelaten. De krant baseert zich daarbij onder andere op een drietal anonieme chauf...
