Koffie bestel je bij KLM voortaan in gebarentaal

Een cappuccino, flat white of zwarte koffie bestellen zonder één woord te zeggen: bij KLM kan het. Op het hoofdkantoor in Amstelveen én op Schiphol plaatsen stewardessen en piloten tegenwoordig hun bestelling in gebarentaal. Achter de counter staat daar namelijk sinds kort een 'gebaarista', oftewel een dove barista. 
De 20-jarige Oekraïense Anastasia is zo’n dove barista. Zij kwam zeven maanden geleden naar Nederland en is dolblij dat ze hier meteen aan de bak kon. Voor doven en slechthorenden is het überhaupt vaak moeilijk om een baan te vinden.
Voor haar is het werk dan ook meer dan alleen koffie serveren. "Ik ben heel blij dat ik in Nederland ben om koffie te maken", vertelt ze. "Ik heb er veel over geleerd, ik ben er heel blij mee. Het werk bevalt me heel goed."
De gebaarista’s werken via Sign Language Coffeebar, een bedrijf dat inmiddels zo’n zeventig dove barista’s in dienst heeft en actief is op vijftig locaties door...

15-08-2025 12:15
NH Nieuws