Schiphol had 10 landingsbanen kunnen hebben – dit is waarom dat niet doorging

Schiphol is een van de weinige luchthavens in Europa met maar liefst zes start- en landingsbanen. Dat zijn er veel, zeker als je het vergelijkt met andere grote luchthavens, zoals Parijs (die heeft er vier) of Frankfurt (ook vier). Toch hadden het er nóg meer kunnen zijn, want bij de oorspronkelijke uitbreidingsplannen van de luchthaven in 1949 waren de plannen nog veel wilder.
Die verschillende start- en landingsbanen zijn er niet zomaar: de wind in Haarlemmermeer draait relatief vaak. Bovendien zou het volgens Schiphol ook een manier zijn om vliegtuiggeluid over de regio te spreiden. 
Tegen de wind in
De plannen voor een groter Schiphol werden na de Tweede Wereldoorlog concreet: Schiphol was bezig met de wederopbouw en KLM had een grote droom: vliegen voor iedereen toegankelijk maken. Geluidsoverlast stond in die tijd nog niet hoog op de agenda. De groei van de luchthaven moest vooral gefaciliteerd worden. 
Tekst loopt door onder kaartje.
"Aanvankelijk was het pla...

21-05-2025 12:00
NH Nieuws