De luchtvaartsector stond maandag tegenover de Nederlandse staat in de rechtbank. Doel: het tegenhouden van de voorgenomen krimp van Schiphol dit najaar. Voor omwonenden zouden de krimpplannen een eerste stap richting minder hinder betekenen. Maar de sector vreest dat Schiphol voorgoed op slot gaat, met alle gevolgen van dien.
De tijd dringt, daar waren alle partijen het over eens. De luchtvaartsector hamerde in de rechtszaal op de onomkeerbare gevolgen en de dreigende schade voor de luchtvaartmaatschappijen. KLM alleen al zou 4600 vluchten kwijtraken op jaarbasis met dit huidige krimpplan, wat een inkomstenderving van tientallen miljoenen euro's betekent.
Het plan rammelt
De staat wil geen tijd verliezen om deze eerste krimpstap nu eindelijk te nemen. Begin mei moet het plan wettelijk zijn vastgesteld, zodat Schiphol op tijd kan doorgeven hoeveel vluchten er in de winter van 2025/2026 mogen plaatsvinden. Als dat niet lukt, schuift de krimp automatisch op naar april 2026...