Per saldo 20.000 extra woningen, 10.000 extra banen, 100 hectare natuurgebied, een belangrijke extra waterberging en miljarden euro’s extra uit grondpacht voor de gemeente Rotterdam. Dat levert een nieuwe woonwijk op die bewoners plannen op de plek van Rotterdam Airport.
Het lijkt een no-brainer, maar toch wil de rechtse meerderheid in de Rotterdamse gemeenteraad er niet eens onderzoek naar doen. Op X reageert fractielid Benvenido van Schaik van Leefbaar Rotterdam met een opgestoken middelvinger naar het uitgebreide plan.
Het plan is opgesteld door het gerenommeerde stedebouwkundig architectenbureau Ziegler|Brandenhorst en voorzien van een maatschappelijke kosten- en batenanalyse (mkba) door de onafhankelijke economen Leo Bus en Walter Manshanden. Uit die mkba blijkt dat er grote maatschappelijke en financiële voordelen zitten aan het natuurinclusieve plan van de architecten.
Na sluiting van RTHA (en na sanering van de ook daar met PFAS vervuilde grond) kunnen er...