Geen enkele luchtvaartmaatschappij gebruikt voor passagiersvluchten meer duurzame kerosine dan Air France-KLM. Alleen sommige vrachtmaatschappijen tanken relatief meer zogeheten SAF (Sustainable Aviation Fuel). Dat blijkt uit een analyse van het Amerikaanse persbureau Bloomberg. Maar wat doet dat met de ticketprijzen?
Direct maar wat cijfers dan. Van alle vliegtuigbrandstof die Air France-KLM tankt is volgens Bloomberg 1,1 procent duurzame kerosine. Dat lijkt mager, maar daarmee steekt het bedrijf met kop en schouders boven veel andere maatschappijen uit, zeker Amerikaanse. De Amerikaanse koploper, American Airlines, gebruikt namelijk zes keer minder SAF (0,17 procent).
Ambitie is 10 procent in 2030
Vergeleken met 2022 heeft KLM vorig jaar twee keer zoveel duurzame kerosine gebruikt. Toch is er nog veel werk aan de winkel. Zoals voor veel andere maatschappijen geldt is het ook KLM's ambitie om in 2030 10 procent SAF te gebruiken. Vanaf volgend jaar moet op last van de Eu...