Organisaties als het Bewoners Aanspreekpunt Schiphol (BAS) werken met uitgekookte en doordachte strategieën om meldingen van overlast zoveel mogelijk af te wimpelen. Doel is vooral om het lawaai en de gevolgen ervan zo onzichtbaar mogelijk te houden.
Dit blijkt uit een studie van universitair docent Aysegül Yildirim van de Goldsmiths University of London. Hij doceert sociologie en deed uitgebreid onderzoek naar de manier waarop de vliegindustrie omgaat met klachten over geluidsoverlast.
De belangrijkste conclusies van het onderzoek zullen ‘cliënten’ van BAS bekend voorkomen en verklaren deels de weerstand die de website vliegherrie.nl ondervindt uit de vliegindustrie.
Yildirim onderscheidt twee belangrijke pijlers onder de strategie van de sector: ontkenning en het zaaien van verwarring.
Ontkenning wordt toegepast om de overlast te minimaliseren of het aantal slachtoffers zo laag mogelijk te houden. Via verwarring worden melders overladen met technische deta...