Schiphol test waterstofaggregaat om giftige stoffen op platform uit te bannen

Onder druk van toezichthouders is Schiphol begonnen met een proef om de lucht bij de gates schoner te krijgen. De komende tijd wordt geƫxperimenteerd met een aggregaat op waterstof om te zorgen dat platformmedewerkers in de toekomst niet meer in een dikke kerosine- of dieselwalm hoeven te werken.
In de lucht krijgt een vliegtuig stroom via de motoren, maar op de grond mogen deze niet aan staan. Als een vliegtuig aankomt op Schiphol, is er wel stroom nodig. Bijvoorbeeld voor verlichting, luchtverversing en computers.
Voor lange tijd had een stilstaand vliegtuig weinig opties. De eerste is stroom via een hulpmotor onder de staart. Deze draait op kerosine. De andere optie is een Ground Power Unit (GPU) op diesel. Grondmedewerkers ademden dagelijks uitstoot in met schadelijke stoffen als stikstof, zwavel en ultrafijnstof, bleek uit onderzoek van De Arbeidsinspectie.
Stoppen met dieselapparaten gebruiken
De Arbeidsinspectie onderzocht dit na een handhavingsverzoek van vakbond FNV. V...

06-08-2024 17:33
NH Nieuws