Met een beroep op efficiëntie, milieu en geluidsoverlast weigert Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) de staande praktijk van intersectiestarts te beperken. Bewoners ervaren tot vier keer zoveel herrie van zo’n start als van een start waarbij wel de volledige lengte van de baan is gebruikt.
In de huisregels van Schiphol staat duidelijk vermeld dat vliegtuigen zoveel mogelijk vanaf het begin van de baan moeten starten. Die regel is expliciet bedoeld om de geluidsoverlast te beperken, zo staat er beschreven.
Eerder verzocht SchipholWatch de Inspectie Leefomgeving & Transport (ILT) deze regel te handhaven, maar de dienst gaf aan dat niet te kunnen omdat het de huisregels van Schiphol betreft en deze niet zijn vastgelegd in de wet.
Daarom besloot SchipholWatch om Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) te verzoeken de eigen regels consequenter toe te passen. Gisteren ontvingen we een negatief antwoord. LVNL doet een beroep op nota bene de geluidsoverlast om de huisregels n...