In de Tweede Kamer hield minister Mark Harbers (I&W) vol dat Schiphol zelf verantwoordelijk is voor de aanvraag van een natuurvergunning. Maar nu blijkt dat I&W wanhopig op zoek is naar geitenpaadjes om de stikstofpuzzel voor het vliegveld op te lossen – met geld van de belastingbetaler.
Dit valt op te maken uit gisteren vrijgegeven documenten. Harbers moest de stukken publiceren na een beroep op de Wet open overheid.
Uit de papieren blijkt duidelijk dat de natuurvergunning een waar hoofdpijndossier is voor de vliegvelden. De strenge regels voor natuurherstel bieden nu – na talloze eerdere rechtszaken – bijzonder weinig ruimte voor juridische trucs.
Trucs gaan Schiphol niet meer helpen, zo weten de I&W-ers inmiddels. Eerder is een wonder nodig om de vliegvelden tijdig te voorzien van de juiste vergunningen. Want het jarenlange gedraal met de aanvraag van de natuurvergunning staat ook alle overige vergunningverlening in de weg. Zo ontberen de vliegvelden de...