Steeds meer ‘nep-gehandicapten’ op Schiphol: “Geen goed woord voor over”

Nu de wachtrijen op Schiphol de laatste maanden langer zijn dan normaal, zien medewerkers steeds vaker passagiers die een handicap faken en speciale assistentie aanvragen om de wachtrijen te omzeilen. Het is een klap in het gezicht voor iemand als Rivka Smit, die door haar spierziekte SMA deze assistentie hard nodig heeft.

“Mensen hebben geen idee wat voor offers wij moeten brengen om te kunnen reizen”, zegt Smits. “Daar gaat een lange planning aan vooraf. Als je dan gaat faken dat je een beperking hebt, dan vraag ik me wel af waar we als maatschappij naartoe zijn afgedaald.”

Rijen omzeilen

Sinds de meivakantie ziet Schiphol een toename van 35 procent vergeleken met 2019 in het aantal aanvragen van passagiersassistentie. Volgens Madelon van der Hof van Schiphol is die stijging op twee manieren te verklaren. “Deels komt het omdat mensen langer moeten wachten en dus fysie...

05-07-2022 19:42