Gebruik verkorte startbaan Schiphol leidt tot veel meer overlast

Dat Schiphol niet veel opheeft met omwonenden is allang bekend. Een eenvoudige procedure als het gebruiken van de volledige Buitenveldertbaan bij starts is al teveel gevraagd. Piloten wordt toegestaan een shortcut te nemen die veel meer overlast veroorzaakt.

Wat is het geval? Starten vanaf de Buitenveldertbaan gebeurt slechts in één richting: oostwaarts richting Amsterdam-Buitenveldert, Amstelveen en, even verderop, de Bijlmer.

Die baan is zo’n 3,4 kilometer lang, echter vaak wordt slechts de laatste 2,4 kilometer gebruikt doordat piloten van de luchtverkeersleiding een sluiproute mogen gebruiken waarmee ze eerder de startbaan oprijden, en de eerste kilometer onbenut laten voor de startprocedure.

Efficiëntie boven overlastDat scheelt tijd, en is dus efficiënter, maar levert veel meer overlast op voor de woonwijken met in totaal zo’n 150.000 bewoners. Immers: hoe later wordt opgestegen voor het einde van de baan, des te lager komen de toestellen over die woonwijk...

18-05-2022 08:21
SchipholWatch