Transavia betreurt brandbrief: geen chaos meer, maar normale zomer op Schiphol

Transavia beweert dat de grootste problemen met grondafhandelingsbedrijf Viggo op Schiphol zijn opgelost. Viggo veroorzaakte deze zomer een chaos, doordat het bedrijf - mede door een personeelstekort - de koffers niet op tijd bij de vliegtuigen. Transavia kreeg gisteren een brandbrief van vakbond FNV, met daarin een ultimatum om orde op zaken te stellen. 
Transavia vindt het jammer dat FNV gekozen heeft om een brandbrief te sturen, terwijl de grootste problemen volgens de maatschappij zijn opgelost. Er was volgens Transavia sprake van een dieptepunt, toen begin augustus tien vluchten (deels) zonder koffers vertrokken. De oorzaak zou een samenloop van omstandigheden zijn door een personeelstekort en de strenge coronachecks bij de incheckbalies.
Zonder koffers vertrokken
Bij het inchecken moeten passagiers hun gezondheidsdocumenten of de coronacheck-app laten zien. Daardoor duurt het langer voordat alle koffers bij de vliegtuigen aankomen. Het personeelstekort zorgde ervoor dat er niet genoeg medewerkers waren om de bagagestroom op tijd te verwerken. Uiteindelijk werd er dan in een aantal gevallen gekozen zonder koffers te vertrekken. Passagiers kwamen daardoor met alleen wat handbagage op hun vakantiebestemming aan.
Inmiddels een 'normale' zomer
Transavia zegt dat op een uitzondering na de vluchten net zo vaak op tijd vertrekken in vergelijking met een 'normale' zomer. De maatschappij verwerpt de suggestie van FNV - die de brief namens haar leden verstuurde - dat Viggo niet genoeg ervaring heeft om op Schiphol de grondafhandeling te verzorgen.
Van uitzonderlijk veel ontevreden medewerkers die naar beter betaalde banen vertrekken, zou ook geen sprake zijn. Alleen onder technisch personeel en de IT-afdelingen komt Transavia mensen tekort. Betere arbeidsvoorwaarden komen eind dit jaar pas weer ter sprake, als de cao-onderhandelingen beginnen.

25-08-2021 16:08
NH Nieuws