Opnieuw protestacties op Schiphol: waarvoor strijden deze actievoerders?

SCHIPHOL - Protestacties op Schiphol voor een beter loon en betere werkomstandigheden: het is de laatste tijd herhaaldelijk in het nieuws. Ook vandaag zal opnieuw actie gevoerd worden. Dit maal in de vorm van een vier uur durende TV-show. 
Driehonderd actievoerders die in mei via de videobeldienst Zoom een ultimatum stelden aan Schipholdirecteur Dick Benschop. Of Schipholmedewerkers die in december opnieuw een ultimatum stelden, maar dit keer in de vorm van een protestmars, waarbij zij van Schiphol Plaza naar het hoofdkantoor van Benschop liepen: het is een greep uit de vele acties vanuit FNV Schiphol en haar leden.
En die acties zijn hard nodig, vindt campagneleider van de vakbond Joost van Doesburg. Ook vandaag komen de vakbond en haar leden opnieuw in actie, vanaf 11.00 uur vandaag. In de vorm van een TV-show.
Van Doesburg laat weten het absoluut niet eens te zijn met de omstandigheden waaronder de vele beveiligers en medewerkers van afhandelingsbedrijven, die de check-ins doen, het laden en lossen van de bagage regelen en zorgen dat de tanks van het vliegtuig steeds gevuld zijn, moeten werken. "Zij doen ontzettend verantwoordelijk werk, maar krijgen hier niet naar betaald. Ze werken voor het minimale: 10,30 euro per uur", laat Van Doesburg weten.
Marktwerking
Volgens Doron Sajet, luchtvaartverslaggever van NH Nieuws, richten de demonstraties zich uitsluitend op de directie van de luchthaven. En dat is opvallend, vindt hij, want Schiphol is niet de directe werkgever van de demonstranten. Zij werken bij externe bedrijven, waarvan de diensten worden ingekocht door Schiphol. De vraag rijst dan: waarom richten de protesten zich niet tegen die bedrijven? Zij zijn toch verantwoordelijk voor het loon en de werkomstandigheden?
Van Doesburg legt uit dat de demonstraties zich vooral tegen de marktwerking op Schiphol richten. "Om Schiphol als opdrachtgever te kunnen behouden, moeten de externe bedrijven hun tarieven wel extreem laag houden. Schiphol wil goedkoper worden, maar dat heeft tot gevolg dat de externe bedrijven al jaren geen winst maken. Dat tekort aan geld gaat ten koste van de werknemer", geeft de campagneleider aan.
Sajet zegt ook dat FNV zich inderdaad op de extreme marktwerking binnen Schiphol richt. Of dit er inderdaad toe leidt dat werknemers minder betaald krijgen, vindt Sajet moeilijk te zeggen. Maar dat de concurrentie van verschillende bedrijven bij Schiphol groot is, is volgens hem klip-en-klaar. "Er zijn bijvoorbeeld acht afhandelingsbedrijven op Schiphol actief en vijf beveiligingsbedrijven", laat hij weten.
Sajet legt uit dat het hierbij volgens Schiphol gaat om eerlijke marktwerking: er moeten minimaal twee bedrijven rondlopen zodat er geen monopolie ontstaat, maar volgens FNV zorgt het voor een gigantische concurrentiestrijd dat ten koste gaat van het personeel.
Weinig resultaat
Volgens Schipholverslaggever Sajet leiden de diverse protestacties, waarmee gehoopt wordt de druk op de directie te vergroten, tot nu toe tot weinig resultaat. Of FNV fanatiek zijn tanden in de huidige Schiphol problematiek zet om even een stevig statement te maken, laat hij in met midden. Maar waar zij op hopen, wordt volgens Sajet herhaaldelijk niet bereikt. "Ik heb niet het idee dat Schiphol zich door de acties laat intimideren."
Volgens de NH Nieuws-verslaggever vindt Schiphol de kritieken niet terecht en worden zij naar hun idee onterecht als slechte werkgever neergezet. Dat blijkt ook uit de schriftelijke reactie die NH Nieuws kreeg op de vraag wat Schiphol van alle protesten vindt.
"Schiphol zet zich al jaren in voor een veilige werkomgeving en fatsoenlijke cao’s voor iedereen op de luchthaven. Wij voeren hier continu gesprekken over met de vakbond." Sajet benadrukt dat de vele protestacties voor heel veel irritaties bij Schiphol zorgen.
Consequenties reizigers 
Op de vraag of de reizigers hinder ondervinden van alle protestacties tot nu toe, zegt Sajet 'nog niet'. Maar, zo laat hij weten, in de toekomst zullen de consequenties van de demonstraties de reizigers mogelijk niet bespaard blijven. "Vanaf morgen garanderen de actievoerders namelijk niet meer dat de reizigers geen last zullen hebben van de acties voor beter loon en betere werkomstandigheden", geeft hij aan.
Van Doesburg laat weten dat mogelijk nog vele protestacties zullen volgen, totdat hun doel bereikt is. "Pas als Schiphol bereid is met ons te praten, trekken wij onze actie-hesjes uit", zegt hij. Tot die tijd blijft FNV Schiphol protestacties organiseren.

02-03-2021 07:00
NH Nieuws