Nachtrust omwonenden Schiphol op het spel door langdurig onderhoud Polderbaan

SCHIPHOL - De Polderbaan van Schiphol gaat vanaf volgend jaar januari drie maanden dicht voor onderhoud. Daarna is de start- en landingsbaan nog eens zes weken beperkt open door werkzaamheden aan de taxibanen. Omwonenden van Amsterdam, Amstelland en de Zaanstreek moeten rekening houden met meer vliegtuiglawaai en een verstoorde nachtrust. 
Door luchtvaartverslaggever Doron Sajet
Schiphol sluit de Polderbaan volledig tussen 25 januari en 26 april 2021. Bij het onderhoud wordt het landingssysteem vervangen dat door piloten wordt gebruikt om Schiphol te naderen. Voor die periode heeft de luchthaven een ontheffing aangevraagd om 's nachts de parallelle Zwanenburgbaan te gebruiken. Bij een noordenwind mag er dan gestart worden richting Zwanenburg en de Zaanstreek.
Overlast boven Amsterdam
Schiphol waarschuwt ook dat de Kaagbaan in noordoostelijke richting gebruikt kan worden, een baanrichting die zelden wordt toegestaan. Vooral boven Amsterdam zullen inwoners het geluid van net opgestegen vliegtuigen voor hun kiezen krijgen.
Beperkt inzetbaar
Amsterdammers en omwonenden in regio Amstelland zijn na het onderhoud nog niet van de extra overlast af. De Polderbaan en de Zwanenburgbaan zijn dan nog eens zes weken beperkt inzetbaar zijn vanwege werkzaamheden aan de taxibanen en de bouw van een extra vliegtuigviaduct.
Schiphol-Oostbaan vaker ingezet
Omdat de vliegtuigen tijdens de werkzaamheden niet bij alle start- en landingsbanen kunnen komen, moeten vooral Amsterdammers en Amstelveners rekening houden met meer vliegverkeer dat op de Buitenveldertbaan en de Schiphol-Oostbaan landt. De Buitenveldertbaan zal ook vaker als startbaan worden gebruikt. Vliegtuigen klimmen dan boven Amstelveen richting hun kruishoogte. De Oostbaan is de kortste baan van Schiphol met een naderingsroute recht boven hartje Amsterdam.
Geen sancties voor Schiphol
De Polderbaan en Kaagbaan van Schiphol zijn de voorkeursbanen van luchthaven, omdat die in relatief dun bevolkt gebied liggen. De overige vier banen, de Zwanenburgbaan, Aalsmeerbaan, Buitenveldertbaan en Schiphol-Oostbaan zijn zogenaamde secundaire banen, met meer omwonenden, maar worden tijdens piekuren al vaker extra ingezet. Soms zelf te veel, maar het overtreden van geluidsregels blijft tot nu toe zonder gevolgen of sancties.

12-11-2020 18:56
NH Nieuws