Easyjet-topman: staatssteun zou toegankelijk moeten zijn voor iedereen

SCHIPHOL - Staatssteun in de vorm van leningen zoals KLM van de Nederlandse overheid heeft gekregen, zou toegankelijk moeten zijn voor iedereen. Dat zegt directeur William Vet van Easyjet Nederland tegen NH Nieuws. De prijsvechter, met een grote basis op Schiphol en Nederlands personeel, heeft een lening van de Britse regering kunnen krijgen. Desondanks moet Easyjet van mogelijk 4500 medewerkers afscheid nemen.
Door luchtvaartverslaggever Doron Sajet
De grootste klappen vallen in het Verenigd Koninkrijk en Duitsland, maar hoogstwaarschijnlijk wordt het personeel in Nederland ook niet gespaard. Easyjet heeft sinds 2015 een basis op Schiphol met negen Airbussen en Nederlands personeel in dienst. Voor de coronacrisis vloog de prijsvechter naar 42 bestemmingen. Vandaag is Easyjet begonnen met het hervatten van vluchten vanaf Schiphol en komt in augustus uit op 35 bestemmingen.
De eerste Airbus A320 startte vanochtend om 7.00 uur de motoren om vervolgens koers te zetten naar Málaga. Aan boord zaten 157 passagiers. Het was ook de eerste dag dat Schiphol de H/M-pier na een maandenlange sluiting weer in gebruik nam (artikel gaat verder onder de foto)
"We hebben goede kasreserves die we al jaren hebben opgebouwd waar we nu nog gebruik van kunnen maken", zegt directeur Vet. "We maken ook gebruik van leningen die in Engeland beschikbaar zijn vanwege COVID-19 en vrij toegankelijk zijn voor iedereen. En wij vinden als er steun is, dan moet dat toegankelijk zijn voor iedereen." Voor luchtvaartmaatschappijen in Nederland was er alleen een lening beschikbaar voor KLM en dochters Transavia, Martinair Cargo en KLM Cityhopper.
De grote baas van concurrent Ryanair, de Ier Michael O'Leary, noemde het steunpakket voor KLM 'illegaal' en riep de Europese Commissie op de lening te blokkeren.
Minder vliegtuigen, minder personeel
Easyjet moet vanwege de coronacrisis verder met minder vliegtuigen en minder personeel. Vet verwacht dat er van 30 procent van de medewerkers afscheid moet worden genomen. Hoeveel banen de reorganisatie in Nederland gaat kosten, kon Vet nog niet zeggen: "We moeten daar de gesprekken met de vakbonden nog over beginnen. Daar kan ik niet op vooruitlopen." De basis op Schiphol blijft bestaan.
(Artikel gaat verder onder de video)
Easyjet is volgens Vet meer dan alleen vakantievluchten en goedkope stedentrips. "Wij hebben een belangrijke toegevoegde waarde in de zakelijke bestemmingen. Van de 42 tot 45 routes vanaf Schiphol gaat 60 procent naar hoofdsteden of een zakelijke bestemming. Alleen in de maanden van mei tot september gaan er vluchten naar vakantiebestemmingen, als de zakelijke markt dan wat afneemt. Wij zien voor ons een heel belangrijke bijdrage aan de economie en een toegevoegde waarde aan het bestemmingennetwerk van Schiphol en aan Schiphol zelf", aldus Vet.
Rolkoffertjes in Amsterdam
Vet beseft dat veel toeristen uit het buitenland met Easyjet naar Schiphol vliegen om zich vervolgens in Amsterdam te gaan vermaken. Vanuit Amsterdam klinkt inmiddels de massale oproep van inwoners om het aantal toeristen aan banden te leggen. De petitie met daarin het voorstel om een grens van maximaal 12 miljoen bezoekers per jaar te stellen, is door ruim 30.000 Amsterdammers getekend die de rolkoffertjes zat zijn.
"Wij zijn een vervoerder", zegt Vet. "Maar we kunnen actief meehelpen om Nederland te laten zien. Er ligt zeker een verantwoordelijkheid bij de overheden om toeristen te verleiden verder te laten kijken dan alleen Amsterdam."

01-07-2020 11:28
NH Nieuws