Nu ook twijfel aan berekeningen Schiphol

Opnieuw is aangetoond dat Schiphol Groep heeft gesjoemeld met milieuberekeningen rond Lelystad Airport. Inmiddels ontstaan grote twijfels over de validiteit van de berekeningen over Schiphol zelf.

Foto: A Beijeman via Pixabay

Vandaag concludeerde de Commissie MER dat er grove fouten zijn gemaakt bij het berekenen van de stikstofdepositie als gevolg van de uitbreiding van Lelystad Airport.

De onafhankelijke commissie geeft hiermee dr ir Leon Adegeest gelijk, die eerder met berekeningen aantoonde dat een fors deel van de stikstof werd weggerekend door de ingehuurde adviseurs van de Schiphol Groep.

Weer minstens jaar uitstelDe conclusies van de commissie leiden er nu toe dat de opening van het vernieuwde vliegveld Lelystad opnieuw met ten minste een jaar wordt uitgesteld tot november 2021. Deskundigen verwachten echter dat dit te optimistisch is, omdat de gehele MER-procedure over moet. Dat neemt voor een vliegveld als Lelystad doorgaans meer tijd in beslag.

Ook moet Lelystad Airport alsnog een natuurwetvergunning aanvragen omdat het met de correcte berekeningen van Adegeest en RIVM boven de wettelijke norm uitstijgt. Die aanvraag is inmiddels in gang gezet, meldde vliegveld-directeur Hanne Buis van Lelystad vandaag tegenover Omroep Flevoland.

Een jaar eerder had Adegeest aangetoond dat de berekeningen van de geluidsoverlast door Lelystad veel te optimistisch waren en daardoor tot foute uitkomsten leidde. Dat leidde toen ook al tot een uitstel van de opening.

Schiphol niet te vertrouwenNu voor de zoveelste keer is gebleken dat Schiphol Groep niet te vertrouwen is met de ingewikkelde berekeningen, ontstaan onder burgers in de regio van de luchthaven grote twijfels over de berekeningen voor Schiphol zelf.

In de recente concept-MER van de luchthaven kwamen allerlei onduidelijkheden en onbekende uitgangsfactoren voor. Nu wederom bewezen is dat er wordt toegewerkt naar gewenste uitkomsten, zouden ook deze berekeningen moeten worden gecontroleerd door onafhankelijke deskundigen voordat die MER kan worden behandeld, laat staan goedgekeurd.

De stevige tik op de vingers die de Commissie MER uitdeelt aan de Schiphol Groep bevestigt de onbetrouwbaarheid van het overheidsbedrijf. In plaats van met eerlijke informatie te komen, probeert de groep groei te bewerkstelligen met misinformatie en onjuiste calculaties.

Tien keer zo grootVolgens Adegeest is het zeer waarschijnlijk dat ook de stikstofcijfers van Schiphol onderschat zijn en boven de wettelijke norm uitkomen. Dat klinkt aannemelijk, omdat Schiphol meer dan tien keer zo groot is als Lelystad ooit moest worden.

Als dit het geval is, zal ook Schiphol een vergunning moeten aanvragen voor de Wet natuurbescherming. Op dit moment staat die wet slechts een maximaal aantal vluchten van 400.000 per jaar toe – het aantal vluchten dat Schiphol faciliteerde toen de wet werd ingevoerd. Het valt nog maar te bezien of Schiphol de uitstoot zover kan beperken dat met een hoger aantal vliegbewegingen binnen de wettelijke normen wordt gebleven. Deskundigen achten dit onwaarschijnlijk.

De ministers van LNV en Infrastructuur hebben echter al laten doorschemeren dat voor Schiphol in zo’n geval wederom een uitzondering zal worden gemaakt. De zoveelste.

31-03-2020 16:17
SchipholWatch