Les 23 uit de cursus schiphollen: mobiliseer uw medestanders

We leven in een economisch stelsel dat alleen gedijt bij groei, en zeker is dit voor uw portemonnee van belang. Zogenaamde ‘externe kosten’ moeten niet worden meeberekend, maar worden afgewenteld op anderen en op toekomstige generaties.

Foto: Waldemar Brandt via Unsplash

Zo kan de ticketprijs laag worden gehouden. Er zijn gelukkig nog genoeg mensen die niet al teveel nadenken over de toekomst, het klimaat, et cetera, en dit gezeur zat zijn.

Het politieke tij zit mee met partijen als VVD, FvD en PVV. Appelleer dus aan deze hardwer­kende medemens en u zit goed. Stilstand is immers achteruitgang.

Links gedoeDat linkse gedoe over geluid en klimaat ook altijd. Die socialisten kunnen alleen maar geld uitgeven. Beseft men wel waar en door wie het geld in ons land wordt verdiend?

Gelukkig zijn er nog mensen in dit land die opkomen voor de hardwerkende Nederlander, die recht heeft op zijn verdiende vliegvakantie! Noem dit dan ook in discussies en overleg.

En er zijn best wel veel mensen die op Schiphol werken en met plezier dichtbij de luchthaven wonen. Deze kunnen ook wel eens hun stem laten horen, vraag deze blije omwonenden van Schiphol desnoods om een brief te schrijven naar de kamerleden en noem hun steun in het debat.

Toegevoegde waardeEn denk eens aan alle luchtvaartgerelateerde werkgelegenheid, dat mag ook wel eens worden genoemd. Vergeet daarbij de hoge toegevoegde waarde van ‘cargo’ niet, maar zeg niets over de grote hoeveelheid herrie die door deze zware en grote vliegtuigen wordt geprodu­ceerd.

Spreek ook over de kansen in opkomende markten als China en India, waarvoor we extra verbindingen nodig hebben.

Vergeet vooral niet te noemen dat Nederland qua innovatie en duurzaamheid voorop loopt met het actieplan ‘Slim en duurzaam’ in de luchtvaart, terwijl andere landen in de EU zich alleen zorgen maken om vertragingen op luchthavens.

Waar vindt u elders zo’n ambitieus plan? Noem nadrukkelijk niet dat we in het kleine Nederland het grootste lawaaivervuild gebied hebben in verhouding tot onze oppervlakte, en dat dit nog groter zal gaan worden.

Oók treinverbindingenPas op dat we de luchtvaart in Nederland niet wegjagen! Zeg wel dat we streven naar een ‘multi-modale hub’, waar ook ruimte komt voor goede en snelle treinverbindingen.

Vergeet niet te wijzen op het ‘blauwe gevoel’. KLM is onze nationale trots en het mooiste bedrijf van Nederland. Dit mogen we niet verder uithollen, toch?! In plaats daarvan: tel je zegeningen en wees blij.

Laat KLM onheilstijdingen uiten en spreken over ‘een rampscenario’. Laat ze zeggen dat zonder groei hun ‘bestaansrecht onder druk komt te staan’ en dat ‘veel bedrijven kiezen voor Nederland door het unieke netwerk van bestemmingen vanaf Schiphol’.

Zeg ook dat de sector ‘de afgelopen jaren al 754 miljoen heeft bijgedragen aan geluidsisolatie, het schadeschap, het verplaatsen van woonschepen en de aankoop van woningen’ en vooral dat ‘ondanks extra vluchten het aantal ernstig gehinderden met 55 procent is afgenomen’.

ResponsiblyMet andere woorden: wat zijn we toch sociaal en ecologisch verantwoord bezig. Niet vermel­den, dat op deze manier er nooit een groeistop mogelijk zal zijn, terwijl er echt een einde aan moet komen.

Bij tegenwerpingen is het handig om te vragen of men ook een plan heeft voor krimp? Dat zal ze de mond snoeren.

Zeg ook dat we straks de ‘Single European Sky’ krijgen, wat een grote winst is, omdat onnodig omvliegen kan worden vermeden. Laat niet zien waar die nieuwe routes dan komen. Dit wordt echt een ‘win-win’ situatie (voor ons dan).

Noem ook eens het feit dat Schiphol door zijn hoge tarieven voor lawaaiige vliegtuigen al goed bezig is.

ANVRLaat koepelorganisatie Algemeen Nederlands Verbond van Reisondernemingen (ANVR) ook hun zegje doen als belanghebbenden. Zinnen als ‘een duurzame ontwikkeling van de luchtvaart is voor ANVR essen­tieel’ of ‘wij vinden het belangrijk dat jij en jouw klanten ook na 2020 kunnen vliegen vanaf Schiphol ongeacht of dit nu voor een zakenreis is of voor vakantie. Indien alleen actiegroepen, omwonenden en milieuorganisaties reageren, ontstaat een onevenwichtig beeld van wat belangstellenden denken over Schiphol. De stem van gebruikers van de luchthaven, maar óók van de mensen wiens werk samenhangt met het kunnen vliegen vanaf Schiphol, is net zo belangrijk!’

Wat te denken van de oproep ‘jij hebt dus óók alle recht om te reageren en je standpunt duidelijk te maken’, daar valt toch geen speld tussen te krijgen?

Alvast meer lezen? Bezoek de weblog van ir Bob van Marlen!

25-03-2020 12:44
SchipholWatch